06 Sierpnia 2018

Kolorystyka i oświetlenie apteki

Cykl visual merchandising w aptece.

W drugiej odsłonie cyklu poświęconego tematyce visual merchandisingu przyjrzymy się bliżej znaczeniu koloru oraz oświetlenia w aptece. Eksperci są zdania, że prawidłowo zestawiona kolorystyka elementów wnętrza apteki oraz dobrze dobrane oświetlenie istotnie wpływają na samopoczucie konsumentów i mogą sprzyjać podejmowaniu decyzji zakupowych. 

W dobie rosnącej konkurencji pacjenci stają coraz bardziej wymagający, zaś mając dostęp do co najmniej kilku aptek w okolicy, decyzję odnośnie zakupów w określonym miejscu podejmują dziś bardziej świadomie i ostrożnie. Ponieważ każdy człowiek odbiera zastaną rzeczywistość przede wszystkim za pomocą zmysłu wzroku, który stanowi 80% całej percepcji, elementy kolorystyki oraz oświetlenia mają w aptece znaczenie szczególne. W związku z tym warto korzystać z narzędzia, jakim jest visual merchandising, gdyż umożliwia on zaprezentowanie pacjentom apteki jako miejsca przyjaznego i bezpiecznego, przy wykorzystaniu stosunkowo prostych działań. 

Psychologia koloru

Choć wielu z nas nie ma tej świadomości, kolor ma wpływ na naszą psychikę i fizjologię – może uspokajać, irytować lub pobudzać do działania. Co ważne w kontekście prowadzenia apteki, świadomie i odpowiednio zastosowany kolor podnosi sprzedaż danego produktu i pozwala pacjentom poczuć się komfortowo w miejscu, które początkowo kojarzyć im się może negatywnie (jako efekt konotacji tego miejsca z chorobą). 

Estetyka wnętrza i ekspozycji

W zakresie wnętrza apteki warto postawić na harmonijne, jasne tonacje. Sufity we wnętrzach powinny być zawsze jaśniejsze niż barwa ścian, gdyż taki układ daje wrażenie lekkości i sprawia, że pomieszczenie wydaje się wyższe niż w rzeczywistości. Jeśli zależy nam na promocji określonych leków, warto w aranżacji produktów postawić na wyraziste kolory i odpowiednią grafikę, których zadaniem będzie informowanie pacjentów o potencjalnych nowych możliwościach zakupowych.

Odpowiednie oświetlenie

Ze względu na kilka funkcji, jakie światło pełni w aptece, warto przygotować profesjonalny projekt oświetlenia placówki. Dlaczego? W miejscu obsługi pacjenta przez personel pierwszego stołu światło powinno sprzyjać dokonywaniu zakupów oraz oświetlać wszystkie informacje, które znajdować się będą na recepcie czy przekazywanym leku. Oświetlenie powinno być przyjazne i na tyle jasne, aby powstało wrażenie profesjonalnego klimatu, nie może być jednak zbyt mocne, by pacjent nie opuszczał apteki ze zmęczonymi oczami. Profesjonalny projekt powinien też uwzględniać odpowiednie (np. punktowe) oświetlenie towaru na półkach. 
Kolor i oświetlenie to najtańsze i najprostsze sposoby na to, aby stworzyć ciekawą ekspozycję i aranżację w aptece. Dzięki nim stworzyć można precyzyjny wizualny komunikat, który wpływając pozytywnie na zmysły pacjenta, pozwala mu poczuć się komfortowo i dokonać korzystnych decyzji zakupowych. 

Red. Beata Pałac


PP-MCM-POL-0119/08/2018

Czytaj w dziale aktualności i lifestyle:

news box image

20 Listopada 2018

Szczepienia w aptece – wygoda czy zagrożenie?

news box image

22 Sierpnia 2018

Podstawy przetwarzania danych w aptece

news box image

01 Sierpnia 2018

Zabytkowe meble i wyposażenie apteczne