09 Marca 2017

Niezdecydowany pacjent w aptece

Obsługa niezdecydowanych pacjentów zazwyczaj nie stanowi problemu do chwili, gdy za nimi ustawi się kolejka innych chorych czekających na zrealizowanie swoich recept. Przyczyny niezdecydowania leżą u podłoża różnych sposobów uczenia się, przyswajania informacji i – co za tym idzie – podejmowania decyzji. Wśród osób niezdecydowanych można wyróżnić trzy różne rodzaje osobowości.

Osobowość pragmatyka
Dla tej osoby ważne jest, aby farmaceuta przedstawił jej dużo korzyści przy każdej proponowanej opcji. Według tej osoby, dobre jest to, co działa, dlatego lubi widzieć szybki efekt. Na pewno nie będzie to pacjent, który będzie cierpliwie czekał na efekty ziołolecznictwa, czy homeopatii. Jeżeli przedstawimy mu preparaty z określonych grup, będzie miał pole do przemyśleń. Jak pracować z pragmatykiem? Należy dokładnie zbadać jego potrzeby oraz polecać preparaty, które przynoszą widoczne szybkie efekty.

Osobowość analityka
Ta osoba lubi kolekcjonować dane i informacje, aby dokładnie je przeanalizować przed wyciągnięciem wniosków. Jest to bardzo ostrożny typ pacjenta, który lubi wysłuchiwać opinii wielu osób zanim zdecyduje się na konkretny preparat. Jak pracować z analitykiem? Najlepiej wybrać dwa produkty i się na nich skupić. Warto również domykać decyzję słowami typu: „Na który produkt się Pani/Pan zdecyduje?”

Osobowość teoretyka
Osoba ta lubi być pewna swoich działań, łączy ona obserwacje i doświadczenia w logiczne teorie. Teoretyk zacznie się zastanawiać tym bardziej wtedy, gdy będziemy zbyt długo szukali informacji o produkcie, który mu polecamy. Pamiętajmy, że jest to ten typ pacjenta, który zanim przyszedł do apteki, zasięgnął informacji w Internecie lub fachowej literaturze. Brak pewności siebie ze strony farmaceuty zniechęci go lub spowoduje zbyt długie zastanawianie się. Jak pracować z teoretykiem? Warto być pewnym siebie oraz próbować wyczuć, ile pacjent już wie o danej terapii lub konkretnym leku. Należy mówić zarówno o cechach negatywnych, jak i pozytywnych preparatów, ponieważ teoretyk lubi dużo wiedzieć.

WPOLMCP1717075/02/2017

Czytaj w dziale aktualności i lifestyle:

21 Marca 2017

Farmaceuta pierwszego kontaktu

21 Marca 2017

Jakie są potrzeby pacjentów aptecznych?

16 Marca 2017

Jak zapobiec wypaleniu zawodowemu?