23 Marca 2018

Pacjent jako ambasador apteki

Cykl: Marketing relacji, czyli o znaczeniu więzi w relacji z pacjentem apteki

Pacjenci gotowi dzielić się swoimi pozytywnymi doświadczeniami dotyczącymi korzystania z usług danej apteki z innymi potencjalnymi klientami to dla danej placówki nie tylko dowód na to, że w sposób prawidłowy realizuje ona swoją misję, ale także świetny sposób na optymalizację kosztów prowadzenia jej działalności. Dlaczego jeszcze warto zadbać o to, by mieć jak największą liczbę „ambasadorów” apteki?

Inwestycja w budowanie długoterminowych relacji z pacjentami apteki, która była przedmiotem wielu tekstów publikowanych w ramach niniejszego cyklu, przekłada się, jak udowodniono, na pozyskanie rzeszy wiernych i lojalnych klientów danej placówki. Zadowoleni pacjenci, którzy w swoim farmaceucie znajdują partnera do rozmowy, w sposób naturalny rekomendują usługi danej apteki w gronie swoich znajomych i tym samym przysparzają jej nowych nabywców. Stają się oni tym samym tzw. ambasadorami marki, którzy wpływają na pozytywny odbiór apteki w oczach konsumentów.

Przedstawiciel handlowy w terenie  

Aby skutecznie wykorzystać siłę, jaką niosą pozytywne rekomendacje zadowolonych pacjentów, warto odnaleźć ich pośród klientów apteki i wspierać w pełnieniu roli ambasadora placówki. Jedną z metod angażowania pacjentów o cechach ambasadora marki jest umożliwienie im dostępu do informacji oraz produktów, które nie są jeszcze oficjalnie dostępne. W przypadku apteki mogą to być próbki dermokosmetyków bądź leków dostępnych bez recepty, oferowane w formie gratisów.

Wyróżnić się na rynku

Działalność ambasadorów to dowód na skuteczność metody budowania wiarygodności apteki dzięki strategii opartej o relacje z pacjentami. Mechanizm ten warto świadomie wykorzystać zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy mamy do czynienia z silną konkurencją w walce o klienta, który posiada dostęp do licznych placówek nawet w obrębie jednego osiedla mieszkaniowego. W tym kontekście to właśnie jakość świadczonych usług może pozwolić aptece na zyskanie niezbędnej do przetrwania na rynku przewagi konkurencyjnej.
Czas poświęcony na świadome pozyskanie ambasadorów marki z całą pewnością zwróci się, ponieważ badania potwierdzają, iż koszty dotarcia do nowego klienta są wyższe niż koszty związane z rozwijaniem współpracy z klientem już dokonującym zakupów. Według Bain & Company, zdobycie nowego klienta kosztuje firmy aż 7 razy tyle, co utrzymanie obecnego.

WPOLMCP1118282/01/2018

Czytaj w dziale aktualności i lifestyle:

news box image

06 Sierpnia 2018

Kolorystyka i oświetlenie apteki

news box image

01 Sierpnia 2018

Zabytkowe meble i wyposażenie apteczne

news box image

20 Kwietnia 2018

Decyzje zakupowe pacjentów – co o nich decyduje?